justgrowingup - Riksnormen 2012

Riksnormen 2012

För er som har facebook så är det här nästan samma inlägg som där förutom att jag här kan skriva va fan jag vill hehe.

I en månad nu kommer alltså jag och min pojkvän att leva på f-stödsnormen. Det är inte värsta grejen och det kan säkert tyckas lite märkligt och vissa kanske till och med ser det som stötande. Men jag har många anledningar till detta och en av dom är att öka min förståelse iaf till en liten grad utöver den jag har nu, för de som lever på detta bidrag. En annan är att jag själv ska komma till insikt om hur jag lever, hur jag spenderar och vilka vanor jag har. En ytterligare är ju att det är en kul utmaning som triggar min vinnarkänsla inför mina kollegor som också antagit detta. De skall i huvudsak leva på matnormen medan jag skall köra loppet ut på hela summan. Pojkvännen har tidigare protesterat rätt mkt och vill helst kunna köpa de saker han tänkt sig samt bara vara med på matdelen men jag jobbar på att vi skall göra detta tillsammans med undantag för vissa redan planerade klädinköp på hans sida.... (så elak kan jag ju inte vara).

 

Hur som helst så här ser det ut för sambos:

2740 mat

1110 kläder, skor

840 fritid

580 hälsa/hygien

=5270

sedan tillkommer

130 kr förbrukningsvaror

900 telefoni/tv

 

Först kändes detta rätt schysst men nu har jag kommit på hur jobbigt det kommer bli att inte leva ekologiskt och nyttigt!! EN SAK TILL SOM FÖRSVÅRAR ÄR ATT VI VARKEN HAR UGN, STOR KYL eller frys, utan ETT MINI FRYSFACK!

dag 1. Startade med AW på jobbet och jag hade som plan att ta med mig 300kr till mat och dricka och åka hem tidigt.  Alkohol in = vett ut. Denna kväll blev betydligt dyrare än så och vi får nu leva snålare än tänkt. Första misstaget gjort alltså. Det som jag redan nu märkt är hur svårt det kan vara att ändra sina vanor. chockad-nej. Åker ju dessutom gärna taxi vid vissa tidpunkter kring lön och efterso jag var ute så sent så kändes det obehagligt att ta mig hem runt 4 snåret i t-banan... vad hände jo självklart tog jag en taxi. Det är ju så nära hem och relativt billigt i jämförelse med om jag åker heeeela vägen;) Onödigt.. som fan och som min vän sa- tanken är ju att jag ska komma hem så att jag inte ska behöva taxijävlen-jag veeet.

dag2. Diskuterade länge och väl med pojkvännen ang. pizza eller ej...... 176 kr las på pizza. Gjorde ju i princip inget annat den dagen än att slöa, handla lite ost, ta en promenad och må lite pyton...

dag 3. Bättre upp. Handlade idag för ca 290 kr mat fram till lörd inkl. matlådor!!! yey! 50 r förbrukningsvaror blev det också.... vi har nu ordnat betalkort där vi kommer sätta in en summa vi skall handla mat för. Känns fint! Till lunch blev det potatis och purjosoppa utan potatis o purjo typ. Mer buljongliknande rester sen veckan ;) På kvällen blev det iaf hamburgare som satt fint efterosm vi även sprungit ca 8 km i solen idag. Vilket flyt man har va? Nu e det sängen som gäller.

 

ps. Ett fint excelblad har gjorts för att kunna redovisa detta inför mina nyfikna vänner/kollegor ;)

 

översikt på vår tavla i hallen ;)

 

Nu kör vi!


Kommentera här: